Μετάφραση- Διασκευή -Σκηνοθεσία: Χρήστος Προσύλης. Από 6 Μαρτίου κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 στο Μπάγκειον

Η Creatists παρουσιάζει από 6 Μαρτίου 2020 κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 στο Μπάγκειον τους «Πιστωτές», μια ανατρεπτική παράσταση, σε διασκευή και σκηνοθεσία Χρήστου Προσύλη, βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Αυγούστου Στρίντμπεργκ.

Με μία ανατρεπτική διασκευή, όπου η δράση μεταφέρεται στη σύγχρονη εποχή, η «τραγικοκωμωδία» αυτή, περιγράφει τη σύγκρουση ανάμεσα σε ένα παντρεμένο ζευγάρι και την πρώην συζυγική σχέση της ηρωίδας. Οι ήρωες κινούνται με αδυσώπητη μανία σε ένα ιδιαίτερο ψυχολογικό παιχνίδι κυριαρχίας, που ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της ερωτικής σχέσης, και γίνεται βαθιά υπαρξιακό.

Το ιδιαίτερο στοιχείο σε αυτή την προσαρμογή, είναι ότι το ρόλο του πρώην συζύγου, τον αντικαθιστά πάνω στο ίδιο μοτίβο, στον ίδιο μύθο, ο ίδιος ρόλος όχι ως άντρας, αλλά ως γυναίκα σύζυγος. Η προσέγγιση αυτή μεταφέρει έτσι τη σύγκρουση σε άλλο επίπεδο. Από σύγκρουση ανάμεσα σε ένα συνηθισμένο παντρεμένο ανδρόγυνο ζευγάρι και τον πρώην σύζυγο, στη σύγκρουση ανάμεσα σε ένα συνηθισμένο παντρεμένο ανδρόγυνο ζευγάρι και την πρώην σύζυγο από μία προηγούμενη σχέση δύο γυναικών παντρεμένων μεταξύ τους.

Σκηνοθετικό – Συγγραφικό Σημείωμα:
Οι “Πιστωτές” (1889) είναι ένα ιδιαίτερο μονόπρακτο θεατρικό έργο, «τραγικοκωμωδία» όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, που ασχολείται με την ιδιότυπη ερωτική σχέση, ανάμεσα σε ένα παντρεμένο ζευγάρι και τον πρώην σύζυγο της ηρωίδας με το όνομα Τέκλα. Η Τέκλα είναι συγγραφέας, και ο σύζυγός της ο Άντολφ, είναι εικαστικός καλλιτέχνης. Στο έργο του Στρίντμπεργκ, το τρίτο πρόσωπο είναι ο Γκούσταβ, ο πρώην σύζυγος, ένας καθηγητής γυμνασίου.

Το ιδιαίτερο στοιχείο στην εν λόγω προσαρμογή, είναι ότι το ρόλο του πρώην συζύγου Γκούσταβ, τον αντικαθιστά πάνω στο ίδιο μοτίβο, στο ίδιο κείμενο, ο ίδιος ρόλος όχι ως άντρας, αλλά ως γυναίκα σύζυγος, την οποία ονομάσαμε Αμάντα. Η προσέγγιση αυτή μεταφέρει έτσι τη σύγκρουση σε άλλο επίπεδο: από σύγκρουση ανάμεσα σε ένα συνηθισμένο παντρεμένο ανδρόγυνο ζευγάρι και τον πρώην σύζυγο, στη σύγκρουση ανάμεσα σε ένα συνηθισμένο παντρεμένο ανδρόγυνο ζευγάρι και την πρώην σύζυγο από μία προηγούμενη σχέση δύο γυναικών παντρεμένων μεταξύ τους.

Η υπαρξιακή αυτή δυναμική του ίδιου του έργου, και μάλιστα όπως τροποποιείται με τη διασκευή αυτή, υπογραμμίζει περίτρανα την ουσία: η αγάπη και το ερωτικό πάθος είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Έχουν τη δική τους ανεξάρτητη εξέλιξη μέσα στην ερωτική σχέση, πέρα από το αν αυτή η σχέση είναι ετεροφυλική ή ομοφυλοφιλική, πέρα από φύλο, ηλικία, εμπειρία, μορφωτικό επίπεδο, κοινωνία, πολιτισμό. Η αγάπη είναι δοτική, ανιδιοτελής, ολοκληρωτική, εξαγνιστική. Το ερωτικό πάθος, μόλις ξεφύγει από τα ανεκτά επίπεδα που η προσωπικότητα του ατόμου και η ιδιομορφία της κάθε σχέσης αντέχει, τροφοδοτεί το άτομο με εγωισμό, σκληρότητα, υπαρξιακή μοναξιά, κακία, κτητικότητα, ζήλια.

Το έργο κινείται γύρω από μία σκληρή πάλη ψυχών, σε μια προσπάθεια να υποδουλώσει η μία την άλλη. Οι ήρωες κινούνται με αδυσώπητη μανία σε ένα ιδιαίτερο ψυχολογικό παιχνίδι κυριαρχίας, που ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της ερωτικής σχέσης, και γίνεται βαθιά υπαρξιακό. Το ψυχολογικό παιχνίδι βαθαίνει, το ίδιο και η σκληρότητα, όπως και οι ισορροπίες ανάμεσα στο τραγικό στοιχείο και την κωμωδία. Άλλωστε ακριβώς σε αυτή την ισορροπία και τη σκληρότητα βασίζεται και το πρωτότυπο έργο εξ αρχής. Στη δική μας προσέγγιση, το έργο ισορροπεί επιπλέον ανάμεσα στον ποιητικό ρεαλισμό και το σουρεαλισμό, φέρνοντας τη δράση στη σύγχρονη εποχή. Η διασκευή αυτή παρουσιάζεται για πρώτη φορά πάνω στη σκηνή.

Πιο επίκαιρο από ποτέ, το έργο ανοίγει διάπλατα τη θύρα, για να δούμε αυτό που συμβαίνει σήμερα: σαν άτεγκτοι πιστωτές, μόλις ξεπεράσουμε τα όρια της αγάπης και του ιδανικού ηδονιστικού ερωτικού πάθους, δανείζουμε υπαρξιακό χρήμα, με βάση το οποίο το εγώ του ή της συντρόφου τροφοδοτείται. Το εγώ, που βασίζεται στο φαίνεσθαι των πραγμάτων, το ευκαιριακό, το ματαιόδοξο. Έτσι επιχειρούμε να αποκτήσουμε έλεγχο, εξουσία στο εγώ του άλλου. Και στη δεδομένη ώρα επιστρέφουμε σαν τους πιστωτές. Θέλουμε το χρήμα πίσω με τόκο. Κι αν δεν το έχουμε, καταστρέφουμε ή σκοτώνουμε τον δανειζόμενο. Άλλοτε αργά και βασανιστικά. Άλλοτε με την εκποίηση της αγάπης. Γιατί στο τέλος της μέρας, δυστυχώς, η αγάπη είναι και το μόνο πολύτιμο, που μπορούμε να κατάσχουμε. Βαθιά πεσιμιστικό στοιχείο: ότι δυστυχώς συμβαίνει. Βαθιά οπτιμιστικό στοιχείο: ότι ευτυχώς το αντιλαμβανόμαστε συχνά και μπορούμε να το διορθώσουμε, αν έχουμε μια ελάχιστη έστω διάθεση να γνωρίσουμε τον εαυτό μας. Και κυρίως: να αγαπήσουμε βαθιά.
Χρήστος Προσύλης

Η ταυτότητα της παράστασης:
ΟΙ ΠΙΣΤΩΤΕΣ

Θέατρο: Μπάγκειον (Πλατεία Ομονοίας 18, Αθήνα)
Είδος: Κοινωνικό Δράμα. Τραγικοκωμωδία.

Συντελεστές:
Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Χρήστος Προσύλης
Σκηνικά – Κοστούμια: Creatists
Video Art Installation & Sound Art: Χρήστος Προσύλης
Παραγωγή Video: Cosmocinema, London

Ερμηνεύουν (με σειρά εμφάνισης):
Κατερίνα Χάσκα (Αμάντα), Πάνος Κορδαλής (Άντολφ), Λιάνα Καρριέρε – Οικονομίδου (Τέκλα)

Παραγωγή: Creatists
Επικοινωνία/Δημόσιες σχέσεις: Ράνια Παπαδοπούλου

Παραστάσεις:
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00
Πρεμιέρα: Παρασκευή 6 Μαρτίου 2020
Ημερομηνίες παραστάσεων: Από 6 Μαρτίου έως 4 Απριλίου 2020
Διάρκεια παράστασης: 75’(χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων
15 ευρώ (κανονικό)| 10 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ)

Προπώληση εισιτηρίων:
viva.gr
και στο ταμείο του θεάτρου μία ώρα πριν την παράσταση
Προσφορά προπώλησης: 12 ευρώ (έως 28/2/2020)
Link προπώλησης: https://www.viva.gr/tickets/theater/baggeion/oi-pistwtes-you-august-strindberg/

Links:
Facebook event: https://www.facebook.com/events/252135819104885/
Facebook page: https://www.facebook.com/thecreditors
Πληροφορίες: www.creatists.gr & www.prosylis.com

Χρήστος Προσύλης: Σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου, εικαστικός και συγγραφέας. Ζει στο Λονδίνο και την Αθήνα. Σπούδασε Υποκριτική και Σκηνοθεσία. Έκανε επίσης Θεατρικές Σπουδές στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει Master στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης από την ΑΣΚΤ Αθήνας και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έκανε έρευνα πάνω στην υποκριτική και σκηνοθεσία θεάτρου και κινηματογράφου με νέες τεχνολογίες, στο Λονδίνο. Είναι ο δημιουργός της τεχνικής “Acting Code” – advanced Acting and Directing Technique, καθώς και ο εμπνευστής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Λονδίνου (London Greek Film Festival), της Cosmocinema του Λονδίνου, καθώς και της ερευνητικής θεατρικής ομάδας Cosmotheatre του Λονδίνου. Website: www.prosylis.com

Κατερίνα Χάσκα: Είναι ηθοποιός, σκηνοθέτις και θεατροπαιδαγωγός . Αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση στη Σκηνοθεσία- Υποκριτική . Συνέχισε στη δραματική σχολή Arte Dramatico στη Μάλαγα της Ισπανίας στο τμήμα Yποκριτικής-Σκηνοθεσίας. Έχει παίξει, σκηνοθετήσει και αναλάβει την παραγωγή για διάφορα θεατρικά έργα στο Ελληνικό και Ισπανικό θέατρο. Διδάσκει υποκριτική και θεατροθεραπεία σε ηθοποιούς κι ερασιτέχνες. Μέσα από εργαλεία του εκπαιδευτικού δράματος εμψυχώνει ομάδες παιδιών, ενηλίκων, μεταναστών, προσφύγων και άλλες ευπαθείς ομάδες. Είναι εμψυχώτρια-εκπαιδεύτρια Forum theatre κι εξωτερικός συνεργάτης του Theatre of the oppressed NYC. Έχει αναλάβει ευρωπαϊκά επιμορφωτικά προγράμματα ως δημιουργός κι εμψυχώτρια. Είναι απόφοιτος του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Μάθηση» της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Είναι ιδρυτικό μέλος του Αστικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού Creatists και υπεύθυνη παραγωγής μουσικών και θεατρικών παραστάσεων.

Λιάνα Καρριέρε-Οικονομίδη: Είναι ηθοποιός και τραγουδίστρια. Απόφοιτος της δραματικής σχολής Ίασμος- Β.Διαμαντόπουλος. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως η Ρ.Εσκενάζυ, Θανάσης Κολοβός, Βασίλης Πλατάκης, κ.α. Στη τηλεόραση έχει συμμετάσχει στη σειρά Γ4 σε σκηνοθεσία του Σ. Κωσταντινίδη και στον κινηματογράφο στις ταινίες ΄΄Αμπάριζα΄΄ σε σκηνοθεσία της Ε.Δημητρακοπούλου , καθώς και στις ΄΄Ασπρόμαυρη πανσέληνος΄΄ και ΄΄Athens madness΄΄ σε σκηνοθεσία του Ι.Ευθυμιάδη. Ως τραγουδίστρια έχει εμφανιστεί σε πολλές Αθηναικές σκηνές , όπως ο Σταυρός του Νότου, το Κύτταρο, Εν Αθήναις, κ.α. καθώς και σε πολλά Ελληνικά φεστιβάλ.

Πάνος Κορδαλής: Είναι ηθοποιός. Απόφοιτος της σχολής Βεάκη. Γεννήθηκε στον Καναδά και ζει στην Αθήνα. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Μ.Βολανάκης, η Ρ.Πατεράκη, Λ.Τσάγκας, Β.Πλατάκης , κ.α. Στη τηλεόραση έχει παίξει σε σειρές του Κ. Κωστόπουλου (ΑΝΤ1) , Μ. Μανουσάκη (ΑΝΤ1), κ.α. Το 2018 σε συνεργασία με το Ίδρυμα Κακογιάννη ενσάρκωσε τον χαρακτήρα του ποιητή Κ.Καβάφη στο αυτοβιογραφικό έργο ΄΄Των κυμμάτων της ζωής΄΄ του Η.Λιάμη και σκηνοθεσία του Β. Αναστασίου.

Categories: Theater

%d bloggers like this: